Česká republika se řadí k státům světa s velmi hustou a kvalitní dopravní infrastrukturou. Dálniční síť je stále modernizována a na obnovu silnic a dálnic jsou vynakládány nemalé prostředky ze státní pokladny. S výjimkou většiny silnic II. třídy, kde se prakticky jen sporadicky objevují výstrahy oznamující práci na silnici, je republika doslova poseta dopravními omezeními. Řidiči jsou často vystaveni nepříjemnostem v podobě tvorby nového asfaltového povrchu, rozšíření a zpevnění krajnice, opravy podemletého břehu atd. Částečné uzavírky jednoho jízdního pruhu dopravu komplikují a podle statistických údajů právě v těchto místech také dochází častěji k dopravním nehodám, než na přehledných úsecích, kde je předvídatelný provoz.
Podle nejnovějších průzkumů zaměřených na bezpečnost silničního provozu bylo zjištěno, že každá maličkost, která řidiče rozptyluje při jízdě, zvyšuje pravděpodobnost dopravní nehody. Přehled stresujících faktorů a potenciálně nebezpečných situací lze sestavit do tabulky podle stupňů nebezpečnosti (zjednodušený model bez povětrnostních vlivů):
Stupeň 1 – nejmenší riziko, které představuje jízda v denních hodinách v době nejmenšího provozu (časné ráno, nedělní ráno, sváteční ráno – vánoční svátky, Nový rok) na silnicích II. třídy, bez uzavírek a dopravních komplikací.
Stupeň 2 – malé riziko vzniká za jízdy v nočních hodinách mezi půlnocí a 4. hodinou ranní v době nízkého provozu na silnicích II. třídy, I. třídy, a na dálnicích.
Stupeň 3 – střední riziko – nižší provoz v podvečerních hodinách a nočních hodinách od 22. do 01. hodiny ranní mimo sídla nad 5 tisíc obyvatel.
Stupeň 4 – vyšší riziko – běžný denní provoz na komunikacích I. a II. třídy, na dálnicích mimo sídla nad 5000 obyvatel.
Stupeň 5 – vysoké riziko – běžný denní provoz ve větších městech nad 5 tisíc obyvatel.
Stupeň 6 – maximální riziko – provoz ve špičce na dálnicích, v městských aglomeracích, částečné uzavírky, práce na silnici, dopravní nehody na silnici v obou směrech a také rozptylování řidiče jakoukoli manipulací s mobilním telefonem v kteroukoli denní i noční dobu (handsfree, hovor přes sluchátka, přímý hovor, psaní SMS zpráv a další práce s telefonem).
Jak se k těmto statistickým údajům postaví legislativa, ukáže čas. Dá se však předpokládat, že zákaz používání mobilních telefonů při řízení vozidla i s handsfree může přijít v brzkém horizontu.